tirsdag den 21. oktober 2014

Om at læse og at glemme.

Min hukommelse har altid være god. Sådan virkelig god. Da jeg var yngre kunne man læse én ting højt for mig, og jeg ville kunne huske det årevis senere. Det har dog ændret sig. Signe fra Anden til Højre fik mine tanker henledt på dette med sit sidste indlæg. For netop det at glemme, hvad jeg har læst, har været mit største bogrelaterede problem de sidste par år. Et godt og virkelig tosset eksempel (der illustrerer problemets alvor!) er fra forleden. Bedst som jeg sidder i min sofa med en kop te og nyder en bog af Sartre og har det lidt optursagtigt over mig selv, går det pludselig - halvvejs igennem den sørens bog - op for mig: jeg har læst den før...

Behold: the forgotten.

Så vi er altså nået hertil igen: på trods af, at goodreads findes, og at jeg knuselsker den side for at kunne huske mig på, hvad jeg har læst hvornår, er jeg altså begyndt at glemme bøger igen. De forsvinder stille og roligt fra min bevidsthed : sniger sig snedigt ud af mit hovede camoufleret i strømmen af silende ligegyldigheder. 
Men det skal blive løgn, skal det.

Meningen med at oprette denne blog - eller i hvert fald at omdanne den til en bogblog - var jo egentlig, at jeg skulle få et incitament til at skrive. Et incitament til at reflektere en smule. Og et incitament til at huske de bøger, jeg læste. 

... Resultatet taler vist for sig selv. (Jeg vil godt afsløre, jeg ikke er voldsomt stolt af mit engagement her på bloggen.)

Derfor melder jeg nu officielt et genoplivningsforsøg af 'A Useless Life is an Early Death' på banen : måske med en lidt mere moden og lidt mere tilstedeværende stemme. Vi får se. 




...

 LIVA

2 kommentarer:

  1. Du er god! <3 Projekt bedre hukommelse starter nu!

    SvarSlet